fizikusok - matematikusok oldala
Névjegy

Fizikát kedvelők oldala

 

 
Matematika
 
Fizika
 
Geometria
 
Algebra
 
Kinematika
 
Programozás
 
Pedagógia
 
Zrinyi Ilona Gimnázium
 
Minisztériumok
 
Magyar Tudományos Akadémia
 
OFOE
 
Rényi Alfréd Matematikai Kutató Intézet
 
Állami Eötvös Lóránd Geofizikai Intézet
 
KFKI
 
Fizikai kisérletek
 
Miskolc Önkormányzata
 
TÁKISZ
 
Menetrend
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
Hírek
Hírek : Tudós tanárok

Tudós tanárok

  2004.12.04. 09:02

tanár tudósok

Elődök és példaképek

 „Vannak még tudós tanárok? Léteznek még ilyenek?
Vannak. Fantasztikus, hogy valamikor középiskolai tanárokból akadémikusok lettek, lehettek.
Ma is akadnak ilyen elhivatott tanárok.”

[Vizi E. Szilveszter válasza az Élet és Tudomány
újságírója által feltett kérdésre.]

A tanári hivatás professzionálódása a 18. század végén indult el Európában.1 Az addig képesítéshez nem kötött foglalkozásnak olyan kötelező normái lettek, melyeket csak meghatározott intézményekben lehetett elsajátítani. A 19. század második felére aztán kialakultak már a tanári pálya főbb jellegzetességei, megteremtődött a tanári hivatás szocioökonómiai státusa is. Lassan mindenki előtt nyilvánvalóvá vált: a jó tanár munkája egyszerre tesz eleget tudományos és didaktikai követelményeknek, s bár a pedagógusi munka színvonala, minősége köztudottan nehezen mérhető, a jól tanító szakemberek teljesítménye előbb-utóbb környezetük előtt is ismert, megbecsült lesz. Így válhatott legendává egy-egy tudós tanár, tanár tudós kortársai körében és az utókor számára is; olyan legendává, melyet meg kell őrizni, tovább kell adni nemzedékeken át. Ennek a megőrzésnek és továbbadásnak a kötelességét kívánja teljesíteni az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Tudós tanárok – tanár tudósok című sorozatával, melyből ezúttal a Kotsis Ivánt, Gyertyánffy Istvánt, Marek Józsefet, Győri Gáspárt, Újszászy Kálmánt és a nemrég elhunyt Ködöböcz Józsefet bemutató köteteket ismertetjük.

A kötetek szereplőinek szakmai pályája egymástól igencsak különböző; közös bennük azonban, hogy valamennyien sokat tettek az oktatásért, a jövő generáció szakembereinek megfelelő felkészítéséért is. Gyertyánffy István (1834–1930) például – bár eredetileg sebészi tanulmányokat folytatott – az orvosi pályából igen hamar kiábrándulva inkább a tanári hivatást választotta; előbb gimnáziumban tanított, majd a továbbiakban a tanítóképzés megszervezését tekintette céljának, elsősorban a népiskolai tanítóképzés tematikájának és módszertanának kidolgozása felé fordította figyelmét.

Marek József (1868–1952) állatorvosként tevékenykedett, és a klinikai orvostudományi szemlélet- és gondolkodásmód érvényesítésével nyitott új korszakot a tudományos állatorvosi belgyógyászat területén. Nemcsak számtalan súlyos betegségre találta meg a gyógyítás lehetőségét, hanem három és fél évtizeden át oktatta a jövő állatorvosait is.

Kotsis Iván (1889–1980) nemcsak építész volt, akinek munkái – egyebek között a tihanyi biológiai kutatóintézet, a zalaegerszegi IV. Károly király emléktemplom, a Botanikus Kert pálmaháza vagy az átépített Erkel Színház épületei – ma is jelen vannak épített környezetünkben, hanem egyetemi tanár is, aki építészgenerációknak adta át szakmai és szakmapedagógiai tudását, nevelői eszményeit.

Győri Gáspár (1923–1983) nevét – gimnáziumi oktatói és nevelőintézeti működése mellett – az iskolai könyvtárak hálózatának kiépítése, az iskolai könyvtárosok szakmai feladatainak meghatározása, a könyvtárosi szakma elfogadtatásának szándéka tette elsősorban ismertté.

Újszászy Kálmán (1902–1994) a református oktatás egyik meghatározó személyiségeként – hároméves külföldi tapasztalatszerzés, ún. peregrináció után – teológiai tanár lett, és két évtizeden át Sárospatakon, a Teológiai Akadémián oktatott, majd annak megszűnése után a megmaradt gyűjtemények igazgatójaként működött tovább. Kiemelkedő szerepe volt a hazai népfőiskolai mozgalom népszerűsítésében is.

Ködöböcz József (1913–2003) pályája is Sárospatakhoz kötődött; teológiai tanulmányai után pedagógiai oklevelét is megszerezve az ottani református, később állami tanítóképző intézetben tanított. Neveléstörténeti jelentőségű az a munkája is, amelyben a kollégiumi és a középfokú nevelés négy évszázadát mutatta be.

Mi hát a közös mégis ezekben a tudós tanárokban, tanár tudósokban? Szakmájuk szeretetén, a birtokukban lévő hatalmas mennyiségű tudásanyagon kívül például az a pedagógiai akarat is, hogy azt megosszák másokkal – elsősorban a tanítványokkal, de a különféle publikációk révén a kollégákkal, a szakmai vagy az érdeklődő közvéleménnyel egyaránt. Marek József a tanítás mellett nemzetközi hírű tankönyveket is írt, és nemcsak magyar nyelven; Kotsis Iván nemcsak épületeiben, hanem az egyetemi oktatómunkához szükséges dokumentumok terén – tantervi programok stb. – is maradandót alkotott. Gyertyánffy István nagy jelentőségűnek tartott módszertani kézikönyve mellett szakmai folyóiratokban is megfogalmazta gondolatait; Győri Gáspárnak az iskolai könyvtárosok alapfokú képzését magára vállaló munkája pedig szinte a legutóbbi időkig a nélkülözhetetlen kézikönyv szerepét töltötte be a szakmában; Újszászy Kálmán írásaiban a református elkötelezettségű pedagógus missziójának vállalásán kívül felismerhető a cserkészmozgalom és a falukutatás felelős vállalkozásának sok szép tanulsága is. A kötetek mindegyike közli a bemutatott személy több vagy kevesebb eredeti írását is.

Közös mindegyikőjükben a szakmai közéletben tanúsított aktivitás is, legyen az akár tudományos társaságban (Marek), akár szakmai szövetségben (Kotsis, Ködöböcz) végzett tevékenység, akár folyóirat-szerkesztésben (Gyertyánffy, Ködöböcz), akár helytörténeti kutatásokban (Újszászy, Győri) való részvétel.

Nagyon különbözőek azonban az egyes kötetek terjedelemben, jellegben, minőségben egyaránt. A Kotsis Ivánt bemutató könyv hangvétele kifejezetten személyes, ami nem csoda, hiszen a magyarázó szöveg a dédunoka munkája. Marek József életét és munkásságát állatorvos-kutató, tudományos szakember ismerteti; Győri Gáspár munkásságának kapcsán a körülötte zajló jellegzetes szakmai vitákról is értesülhetünk, Ködöböcz József – a könyv megjelenésekor még lezáratlan – életpályáját egy nagyon rövid áttekintés és több mint kétszáz oldalnyi dokumentum szemlélteti (emiatt a szóban forgó kötetek közül ez sikeredett a legterjedelmesebbre). Sajnos a szerkesztési alapelvek is észrevehetően igen különbözőek; van közöttük olyan, amelyben – nagyon helyesen – rendkívül gazdag és pontos bibliográfiai eligazítást is kap az olvasó (a Ködöböczt, Kotsist, Győrit, Gyertyánffyt bemutató áttekintésekben), a többi kötetből azonban ezek az információk hiányoznak. Nem meghatározó jelentőségű eltérés ugyan, de feltűnik az is, hogy a tartalomjegyzék a Gyertyánffy-kötetben elöl, a többiben a könyv végén található – talán az egységes technikai megoldások jobban illettek volna egy azonos célt követő sorozathoz.

Tudós tanárok – tanár tudósok. Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum sorozata. Sorozatszerkesztő: Jáki László. OPKM, Budapest, 2003.

Mihály Ildikó

 
Miskolc
 
Ajánlott oldalak
 
Híres emberek
 
Átszámítások
 
Egyetemek
 
Gimnáziumok
 
Felvételi
 
Tételek
 
Pályázatok
 
Elektronikus Könyv kereső
 
Tanszerek
 
Tudomány és Társadalom
 
Webkamerák
 
Dák-meló
 
Időjárás
 
Térkép
 
Szerkesztőnek
 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.