Hrek : tvenegy tuds jszaka |
tvenegy tuds jszaka
2004.12.04. 09:22
A matematikusok tbbsge nyilvn nemcsak szpnek s mly rtelmnek, hanem szrakoztatnak is tartja tudomnyt. Az (elemi) matematika tanulsra knyszertett dikoknak azonban gyakran ms a vlemnyk. k „nehznek”: elvontnak, formlisnak, letidegennek s mrhetetlenl unalmasnak tartjk a matematikai stdiumokat.
A szrakoztat matematikai knyvek szerzi hisznek abban, hogy ez a szakadk thidalhat. Az Ezeregy tuds jszaka szerzje, Philippe Boulanger is kzjk tartozik. Boulanger abbl indul ki, hogy az ember alapveten nem kedveli a rendszeres s kimert gondolkodst, annl inkbb a mest, a jtkot s a kalandot. Azonban indulatait s kvncsisgt kvetve gyakran sodrdik olyan helyzetekbe, ahol a megolds felttele egy logikai problma eldntse. Ekkor mr nem engedheti meg magnak, hogy szgyenben maradjon a tbbiek eltt, becsvgya becsalogatja a matematika tvesztjbe. s ha sikerl kijutnia belle (nmi segtsggel), akkor mr bszke a tettre, s ksz az jabb kalandokra. Ezen a mdon persze nem lehet rendszeres matematikt tanulni, de lehet kedvet s nbizalmat kapni a tanulshoz. Boulanger hisz benne, hogy az olvas lustasgt legyzheti a kvncsisga. Klnsen akkor, ha Seherezd jvoltbl minden kaland vgn nmi elmleti sszefoglalst s kitekintst is kap: ezen a nyomon ugyanis tovbblphet, s valban elmlyedhet egy neki tetsz tudomnyterlet irodalmban.
Az grt „ezeregy” – valjban 51 – jszaka fszerepli a szamarkandi udvar alakjai, moh kirlyok, les esz kirlylnyok, jlelk s gonosz dzsinnek, ravaszkod kereskedk, megmentend rabnk s bbeszd matematikusok. Hamar ismerseinkk vlnak a kalandokkal egytt, melyeket tlnek, s melyek egy-egy matematikai-logikai (nha pedig fizikai vagy biolgiai) problma illusztrcii. me nhny plda: Knyvtr az aranytbln (hogyan kdolhat egy tetszlegesen hossz informci?), A dzsinn ajndka (Buridan problmja a dntsek alapjrl), Hossz menetels (Pareto eloszlsi trvnye), A szerencss ajt (melyiket nyissuk ki? – ismersnek tn logikai problma, amelyrl kiderl, hogy egszen friss, 1991-es flismers), Fraktlok (a fraktlokrl), A szuperfeladatok (a vgtelen sorokrl), A cselszvny (a csomelmletrl), Az igazmonds (a logikai paradoxonokrl), A biztos tipp (a szerencsejtkokrl s a valsznsgrl), Vgzetes helyezkeds (a jtkelmletrl), Ki lesz a cica Szamarkandban? (a grfokrl), A sahvri hidak (a helygeometrirl, azaz topolgirl), Bizonytalan vilg (a kvantummechanikrl) stb. A flvillantott tmakrk tbbsge – sajnos – nem kzpiskolai tananyag. ppen ez dbbentheti r a gyantlan olvast, hogy a modern matematika milyen hihetetlenl izgalmas s gazdag szellemi birodalom. Boulanger fizikai-kozmolgiai pldi is szemlletesek (a szabadessrl, a tridrl), a biolgiai trtnetek azonban kevsb sikerltek. Taln azrt, mert ezekben nem tudta a biolgiai problma matematikai gykert megragadni s rzkletesen flmutatni (a szaporodsi ciklusok kivtelvel, ahol fny derl arra, mirt prmszm – 13 s 17 ves – kt kabcafaj lrvinak fejldsi ideje, s mirt virgzanak nagyon ritkn s egyszerre a bambuszok). Pedig a cl nyilvnvalan az volt, hogy megsejtsk: a matematika nem pusztn ncl elmlet, hanem egyttal minden zben ktdik mindennapjaink tapasztalathoz s a testvrtudomnyok szellemi kalandjaihoz is.
Boulanger stlusa knnyed, szellemes. Nemcsak eszbe jutottak ponok, szjtkok, hanem gtlstalanul le is rta azokat. (Komoly okfejtsbe csempszve ilyen rettent szvicceket utoljra taln Gonick-Wheelis: KpreGN cm kpregnyben lthattunk.) A knyv egyik legszrakoztatbb formai fricskja: a lbjegyzetek a komoly irodalmi utalsok helyett trfkkal dtenek. Aki egy szakknyvben egy lbjegyzetet el nem olvasna soha, most azon kapja magt, hogy elszr az oldal aljra pillant. A knnyed felszn alatt tgondolt bels szerkezet rejlik. Az olvas is hamar flismeri a trkkt: indts letkppel, sodord szereplidet konfliktusba, hvj segtsget, aki megfogalmazza a problmt, kszkdjetek egytt a megolds remnyben (ami vagy sikerl, vagy nem), vgl fogalmazza meg a blcs Seherezd a tanulsgot, de gy, hogy az inkbb sokat sejtet, mint kioktat legyen. A fejezetek vgn gyakran mg res lapok is vannak, szinte arra csbtva, hogy lerajzoljuk, amit olvastunk, kicsit mg prblkozzunk nllan is. S kzben sehol egy feladat vagy irodalmi hivatkozs! Csak „elejtett” nevek: Pareto, Bourbaki, Mandelbrot, Russel, Cantor, Gamow, Einstein, Galilei, Euler vagy rk, mint Stoppard, Swift, Cervantes. Ezek a „szellemi csalik” igazn kvnatosak, semmi akadlya, hogy legkzelebb a knyvtrban vagy a vilghln megnzzk, mi is volt a helyzet pontosabban azokkal a knigsbergi hidakkal vagy megnzzk Stoppard Rosencrantz s Guildenstern halott filmjt, mely a fej vagy rs jtkban kilencven fej sorozatval indt Boulanger nem erszakos, tant cl ravaszkodsa knnyen tlthat, ezrt szeretetre mlt, s emellett igen didaktikus is. Taln egy-egy tanrt, tantsi egysget is gy kellene flpteni?
A Typotex kiad rgta szvn viseli a matematikai trgy ismeretterjeszt irodalom kiadst, amit olyan knyvek bizonytanak, mint Filep: A tudomnyok kirlynje (matematikatrtnet) vagy Smullyan fejtri (Mi a cme ennek a knyvnek?; Seherezd rejtlye). Boulanger rsa ezt a hagyomnyt folytatja. Btran ajnlhat nemcsak az rdekld „tiniknek”, hanem szleiknek s tanraiknak is.
Philippe Boulanger: Ezeregy tuds jszaka. Tini Tudomny, 2002, Typotex.
Csorba F. Lszl
|