Tuds - zsenik
2004.12.04. 08:57
Pall Gbor
Egyetem s tuds-zsenik: a magyarorszgi eset
A trtneti rekonstrukcik egyik gyakran elõfordul, mgis megbocsthatalan hibja a prezentizmus. Hiba vagyok azonban ennek tudatban, a hallgatsg jelentkeny thallst fog regisztrlni tmm bemutatsakor. Ez a tma a magyar egyetemtrtnet egy egszen rvid, bizonyos szempontbl marginlis alfejezett, vagy csupn lbjegyzett alkotja, a vilghrû magyar termszettudsok itthoni egyetemi kapcsolatait. Sajt korukban ezek az emberek jobbra nem sok vizet zavartak az amgy nagyonis turbulens egyetemi vilgban, m szmunkra mgis lnyegess vlt a trtnetk. A tma kidolgozsa ezrt hiba alapul a trtnsz szndka szerint a mlt trgyilagos elemzsn, vglis a jelent, az eurpai egyetem mai funkciit tanulmnyozza, illetve ezen bell, kimondva kimondatlanul, a magyarorszgi egyetemek tnyleges s lehetsges tjait. Mindannyian tudjuk, hogy a tudomnyon tllpõ jelentõsgû termszettudsok nevelkedtek itt, akik az egsz huszadik szzadi trtnelmet mlyen befolysoltk. Szent-Gyrgyi, Neumann, Wigner, Szilrd s trsaik szimbolikus jelentst is hordoznak: a rendhagy gondolkods, a konvencik tvgsa, az ambcik s a tehetsg gyõzelme s hasonl jelentseket. mde szembe kell nznnk azzal, hogy nem Magyarorszgon vltak azz, akikk vltak. ppen ezrt egyetemtrtneti vizsgldsunk szmra relevns krds, vajon az egyetemek hogyan viszonyultak a kiemelkedõ tudomnyos tehetsgekhez. A tanulsi eslyegyenlõsg, a htrnyos helyzetûek mobilitsnak biztostsa, a lemaradk felkarolsa mellett mirt is ne kellene foglalkozni az elõnys helyzetûekkel? Amikor olyan alapfogalmakat elemznk, mint az egyetemi autonmia, meg kellene azt is krdeznnk, hogyan fgg ssze elvben az egyetem a tudomnyos kutatssal? Szksgszerû kapcsolatban ll-e egymssal a tudomny s az egyetem vagy nem? Hogyan rtelmezhetõ az egyetem szempontjbl az a krlmny, hogy mr szzadunk elejn Nmetorszgban ltrejttek az egyetemektõl fggetlen kutat intzetek, a msodik vilghbor alatt s utna pedig pedig a "big science", a hatalmas kltsgvetssel mûkdõ csodaintzetek? s persze az sem magtl rtetõdõ, vajon az egyetemeken nagy formtum egynisgekre van-e szksg, zsenilis tudsokra, Nobel-djat rdemlõ erdemnyekre vagy arctalan, szorgalmas egynekbõl ll, jl szervezett kollektvkra, melyek alapvetõen az adott trsadalom kzvetlen cljait szolgljk, nem az egyetemes tudomny rdekeit; ez utbbi mellett dntttek pldul Dl-Koreban heves tudomnypolitikai vita eredmnyeknt. Nyilvn a kt szlsõsg szmos kombincija is lehetsges. A magyarorszgi trsadalom minden esetre nagyra becsli az egyni sikereket. Itt "az rtõl az cenig" mintartkû, a gyermekmesktõl a sport sikereken keresztl a tudomnyos dicsõsgig minden mûfajban, s gy a Nobel-djasok is kiemelt szerepet tltenek be az orszg mitolgijban. Az indokok vizsglata nlkl fogadjuk teht el, hogy nlunk a kzvlekedsben a tudomnyos zsenialits risi morlis rtk (nem gy az zleti zsenialits), krds viszont, hogy ugyanezt vallottk, valljk-e az egyetemek.
Munkm emprikus rszleteire itt nem trek ki. Nmi nkorltozssal egy tizent tag csoportot vizsgltam, mgpedig letk kt pontjn: egyetemi tanulmnyaik idejn s fiatal tuds korukban.
Ami az elsõ szakaszt illeti, azt talltam, hogy nem igaz az a hidelem, amely szerint a zsenilis tudsok csak gimnziumba jrtak Magyarorszgon. Valjban tanulmnyaik szerint hrom alcsoportot talltam: a) (6) az egyetemet teljes mrtkben itthon vgezõk, Krmn Tdor, Plya Gyrgy, Polnyi Mihly, Szent-Gyrgyi Albert, Harsnyi Jnos, Olh Gyrgy; b) (7) rszben itthon vgzõk, Lnrd Flp, Hevesy Gyrgy, Zechmeister Lszl, Szilrd Le, Gbor Dnes, Wigner Jenõ, Neumann Jnos; illetve c) (2) teljes mrtkben klfldn vgzõk: Teller Ede, Bksy Gyrgy. Nhny ltalnos megllaptsra szortozva, eltekintek a sok kimondottan rdekes rszlettõl. Azt talltam, hogy a szletsi idõ korrelcit mutat az alcsoportba soroldssal. A b) s c) csoportba tartozk 1885 s 1910 kztt szlettek. Az ezen idõszak kt vgn szletettek tartoztak az a) csoportba (Lnrd Flp kivtelvel) s gy okaik a klfldi tanulsra alapvetõen klnbztek a msik kt csoporttl. Korbban ugyanis csupn a nmet egyetem magasabb sznvonalt kerestk, anlkl, hogy ott akartak volna maradni. A 19. sz.-i magyar professzorok (pl. Etvs is) Nmetorszgban tanultak, s aztn hazatrtek. Szilrdk lba alatt azonban mr gett a talaj. õk mr azt is reztk, hogy a vilg aktulis politikai llapota miatt is tancsos Nmetorszgban tanulni. Kognitv szempontbl a kvetkezõ vonsok emelhetõk ki 1) gyakori szakmavlts; 2) meglepõen sokan tanultak plyjuk valamely pontjn kmit (Lnrd, Hevesy, Zechmeister, Polnyi, Bksy, Wigner, Neumann, Teller, Olh, mg Harsnyi gygyszersz volt); 3) igen sokan jrtak a mûegyetemre (Krmn, Zechmeister, Szilrd, Gbor, Wigner, Teller, Olh); 4) egyetlen szemly sem kszlt itthon fizikusnak, holott a legltvnyosabb sikereket a fizika terletn rtk el; 5) igen sokan rendelkeztek kivl matematikai felkszltsggel s tehetsggel (Krmn, Plya, Gbor, Wigner, Neumann, Teller, Harsnyi), taln ez volt a legjelentkenyebb csomag, amivel itthoni tanulmnyaik ellttk õket; 6) tbbnyire nem az itthoni egyetemen tanult szakmval arattk sikereiket. Konklzi: nem lehet azt mondani, hogy a magyar tuds-zsenik ltalban nem magyar egyetemeken tanultak, de azt sem, hogy alapvetõ szakmai tudsukat itthoni egyetemeken szereztk volna meg.
ttrve a msodik perjdusra, a fiatal tudsi korszakra, itt kt kategrit lehetett megklnbztetni. Elõszr azokt a) (4+2) akik nem dolgoztak itthoni egyetemen: Plya Gyrgy, Szilrd Le, Gbor Dnes, s Teller Ede, illetve Neumann s Wigner, akik informlisan azrt fenntartottk kapcsolataikat az itteni egyetemekkel. A msik b) (9) csoportba tartozk rvidebb, hosszabb idõt eltltttek a magyar egyetemeken, de valamely okbl vgl nem vertek gykeret: Lnrd, Krmn, Hevesy, Polnyi, Zechmeister, Bksy, Szent-Gyrgyi, Olh, Harsnyi. Ltszik teht, hogy a magyar tuds-zsenik jelentõs rsze kerlt kapcsolatba az itteni egyetemekkel kezdõ tuds korban is. Az, hogy a kapcsolat nem bizonyult tartsnak, a vonzsok s tasztsok (push and pull) bonyolult erõjtkaival fgg ssze. A vonzerõk nagyon ritkn indultak magyar egyetemekrõl: csak Lnrd, Hevesy, Zechmeister, Krmn s Olh esetn lehetett õket kimutatni. A sz szoros rtelmben csak Krmn, Zechmeister s Olh kapott hosszabb idõre szl llst egyetemi kezdemnyezsre. Szent-Gyrgyit nem egyetem, hanem a Valls- s Kzoktatsi Minisztrium hvta haza, Bksy csaknem kt vtizede kutatott mr az egyetemi kereteken kvl, amikor tanszkhez jutott. A vonz erõk gy aztn inkbb a klfldi egyetemekrõl indultak, mindenek elõtt a nmetorszgiakrl. Tudsaink megreztk az itthoninl lnyegesen nagyobb lehetõsget biztost klfldi egyetemek vonzst s az itthoniak kznyt, azt, hogy az egyetemek ltalban nem trekedtek arra, hogy mindenron megõrizzk, netn idevonzzk õket. A taszt erõk annl intenzvebben mûkdtek, de nem minden esetben az egyetemek falain bellrõl indultak. Krmn, Hevesy, Polnyi esetben nagyrszt egyetemi erõk hatottak (a politikaiakkal prhuzamosan), s valamelyest Bksyben sõt Zechmeisterben is. Szent-Gyrgyi gyben az egyetem tlsgos passzivitst mutatott, Harsnyit s Olht a nagypolitika szele s a klfldi vonzsa ragadta el.
Az emprikus eredmnyek rszletezse helyett ksrletet tennk megmagyarzsukra. A magyar egyetemek ltalnossgban nem azzal foglalkoztak, hogy les szemmel figyeljk, kihalszhatnak-e dikjaik kzl egy-egy szupertehetsget, sem pedig azzal, hogy ha mgis valahogy hozzjuk kerlt egy ilyen, megtartsk s nveljk velk sajt egyetemk tekintlyt. Ez a helyzet viszont komoly krdseket vet fel az egyetemi struktra s funkci sszefggsre vonatkozan. Magyarorszgon ugyanis a nmet egyetemi rendszer hiteles msa mûkdtt, mrpedig a nmet egyetemek mg a szzad elejn is a vilg akkori legmagasabb tudomnyos sznvonalt biztostottk. Krds teht, vajon nlunk mirt nem mûkdtt ugyangy? Milyen klnbsg mutatkozott vglis a kt egyetemi rendszer kztt? Vagy esetleg az egyetemeken kvli szfrban kell keresnnk a magyarzatot? Idõszakunkban a nmet tpus egyetem jellegzetesen korporatv jellegû intzmny volt szorosan sszefondva a kzszolglattal. risi elõnyt a francia s angol egyetemekkel szemben az adta, hogy egyfelõl nagy szabadsgot lvezõ professzori s magntanri karra tmaszkodott, msfelõl lvezhette a korporcik autonmijt. A tanszki rendszer az oktatst szolglta, a tudomny mûvelse pedig a jl fizetett s nem agyon terhelt professzorok termszetes kedvtelsnek minõslt, amit nagyonis elvrt az egyetem, de egy fillrt sem fizetett rte. Minthogy a professzori lls szmos anyagi, intellektulis s trsadalmi elõnnyel jrt, sokan szerettk volna elnyerni. A magntanrok, akik a professzori utnptls bzisaknt is szolgltak, hinkknt lltak lesben a megresedõ katedrkrt, s kzben igyekeztek alig megfizetett kurzusaikkal s ingyen kutatmunkjukkal elegendõ rdemet gyûjteni a majdani sikeres plyzathoz. Ez a nylt verseny (amihez a dikok szabad tanrvlasztsa is hozzaddott) s az nkormnyzatisgbl kvetkezõ szabadsg, adta a belsõ hajterõt, s annak lehetõsgt, hogy az egyetem magasra tehesse a mrct a szellemi kvalits tekintetben. Csakhogy ez a szerkezet nem foglalt magba automatizmusokat j tanszkek, illetve j professzrk ltrehozsra, tovbb a belsõ konfliktusok elintzsre. Ezeket valamilyen truhzott "rezidulis hatalom" formjban r kellett bznia a fõhatsgra. Magyarorszgon ugyanez a rendszer mûkdtt. mde ez egyttjrt a mindenkori helyzet teljes lemerevedsvel, s a tlsgosan erõs miniszterilis fggssel. Ha egy tanszket elfoglalt, a mondjuk csakugyan kitûnõ Fejr Lipt, Neumannak egyszerûen nem volt hova mennie. Nem lehetett azt mondani egy teljes tudsgenerci csodlt tanrjnak, mg ha igaz is volt, hogy Neumann jobb nla, adja t a helyt. Vilgosan s egyrtelmûen ltszott, hogy a mûkdõ professzorok jelentõs rsze mg vtizedekig aktv marad, s gy a kvetkezõ generci szmra egyszerûen nem jut hely. Ezt a tnyezõt kln slyosbtotta trianon, amely nem maradt hatstalan az egyetemi letben sem. Az rintettek szmra elvben hrom megolds knlkozott: 1) j tanszkeket ltesteni, 2) msik egyetemen prblkozni vagy 3) az egyetemeken kvli kutat intzetbe menni. j tanszket maga az egyetem kptelen volt fellltani. Sem pnzgyi lehetõsge nem volt r, sem pontos eljrsa, hiszen az egyetemi tancsok de mg a kari tancsok is tkletesen klnbzõ szakmj emberekbõl tevõdtek ssze, akik nem voltak kompetensek eldnteni vajon szksges-e valamely terleten az j tanszk; inkbb ellene szavaztak teht. A msodik megoldssal, a msik egyetemen val prblkozssal kapcsolatban figyelembe kell venni a magyarorszgi egyetemek csekly szmt. A nmet rendszer tartalmazott ugyanis mg egy fontos versenyelemet: a sok egyetem egyms kztti versenyt, s ez a sok egyttesen alkotta a teljes struktrt. Mivel pedig az egyetemek hierarchikus viszonyban lltak egymssal, a tudomnyos plyafutsra md nylt gy is, hogy az ember alacsonyabb presztizsû egyetemen kezdte, s egyre magasabbra jutott. Magyarorszgon azonban sszesen csak kt egyetem, s a Mûegyetem mûkdtt, a harmadik, a pozsonyi ltrehozsa nehezen ment, s vgl beleszlt a hbor. Ennek ellenre Szent-Gyrgyi s Hevesy is plyzott, de vgl Zechmeister kapta meg az llst, aki ugyan biztos llshoz jutott, de egyszersmind a semmibõl valamit ltrehozsnak olyan nehz feladathoz is, amelyre rment alkot energiinak jelentõs rsze. Ami a harmadik megoldst illeti, a kutatintzeti munkt, sok lehetõsg itt sem nylt. Az egyetemeken kvl egyetlen rdemleges kutatintzet mûkdtt: az Egyeslt Izz. Itt valban sokan megfordultak: Polnyi, Gbor Dnes, Teller, m ennek az intzetnek hatrozott kutatsi irnyt kellett kvetnie, mivel nem "alaptudomnyi", hanem "ipari" kutat volt. "Alaptudomnyi" kutatintzetek pedig egyszerûen nem lteztek az orszgban 1950 elõtt. Az a nmetorszgi idel, hogy a fõhatsg egyrszt jtkonyan beavatkozik a bell meg nem oldhat gyekbe, msrszt kpviseli a trsadalmi rdeket, a huzatos magyarorszgi politikai lgkrben fordtott elõjelet kapott: kaput nyitott a mindenkori politikai, ideolgiai szndk beavatkozsnak s ennek nyomn a tanri kar korrumplsnak. A politikai igazods lehetõv tette, hogy Etvs kzepes kpessgû rksei elldzzk Krmnt, Hevesyt, Polnyit, s ezzel lehetetlenn tegyk, hogy akr egy koppenhgai sznvonal szellemi centrum alakuljon ki Budapesten. Ez a strukturlis elem lt tovbb 1945 utn, amikor Szent-Gyrgyi s Bksy teljes s vgleges elvesztse az egyetemeken kvli iniciatvra kvetkezett be. Ami Nmetorszgban az autonm korporcit segtette az egyni rdekek korltlan rvnyeslsvel szemben, az Magyarorszgon ppen fordtva, az egyetemi s persze az ltalnos trsadalmi rdekekkel szemben az rdemeket semmibe vevõ egyni rvnyeslsnek nyitott kaput, mgpedig a mindenkori fõhatsg, illetve a mindenkori politikai tendencik meglovagolsval. Mindennek, azt kell mondanunk, termszetes kvetkezmnye, hogy a tuds-zsenik Nmetorszgban prblkoztak, ahol minden szempontbl tbb eslyt lttak, holott valjban igazn sok t ott sem nylt szmukra. A nmet rendszer -- teht nemcsak a magyar vltozat -- egyik slyos fogyatkossga ugyanis ppen abban llt, hogy nem tudott rugalmasan reaglni a tudomnyok egyre fokozd differenildsra, az j gazatok kialakulsra. Nem tudott szmukra j tanszkeket, intzmnyi feltteleket biztostani. A magyarok szinte kivtel nlkl a leghatkonyabb stratgit vlasztottk: a tudomny legjabb, legkompetitvebb terleteire lptek, amelyeken nem voltak elvileg eslytelenebbek, mint a nmetek, mert, legalbbis elvben, ezek szmra j intzmnyekre lett volna szksg, s gy nem a rgi, megalapozott mandarinsgok rksdsi harcaiba kellett volna belpnik, hanem az j terlet alapt atyi kz. Nmetorszgi professzori llshoz azonban csak ketten jutottak: Krmn, Aachenben mg az elsõ vilghbor elõtt s Hevesy, Freiburgban 1927-tõl. A tbbiek Amerikban s Angliban rtek rvbe, ahol a tudomnyok differencildsra viszonylag knnyebben tudtak reaglni. Ez a struktra, ez az egyetemi rendszer inkbb szles s erõs kzposztlyra tmaszkodott, nem annyira az llamra, a nmettõl s a kzp-eurpaitl merõben ms trsadalmi s politikai felttelek kztt jtt ltre. A magyar tuds-zsenik sajtos tehetsge szmra ez az j funkcij egyetem adott vgleges otthont.
|