fizikusok - matematikusok oldala
Nvjegy

Fizikt kedvelk oldala

 

 
Matematika
 
Fizika
 
Geometria
 
Algebra
 
Kinematika
 
Programozs
 
Pedaggia
 
Zrinyi Ilona Gimnzium
 
Minisztriumok
 
Magyar Tudomnyos Akadmia
 
OFOE
 
Rnyi Alfrd Matematikai Kutat Intzet
 
llami Etvs Lrnd Geofizikai Intzet
 
KFKI
 
Fizikai kisrletek
 
Miskolc nkormnyzata
 
TKISZ
 
Menetrend
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
ra
 
Hrek
Hrek : Tuds - zsenik

Tuds - zsenik

  2004.12.04. 08:57

Magyarorszg

Pall Gbor

Egyetem s tuds-zsenik: a magyarorszgi eset

A trtneti rekonstrukcik egyik gyakran elõfordul, mgis megbocsthatalan hibja a prezentizmus. Hiba vagyok azonban ennek tudatban, a hallgatsg jelentkeny thallst fog regisztrlni tmm bemutatsakor. Ez a tma a magyar egyetemtrtnet egy egszen rvid, bizonyos szempontbl marginlis alfejezett, vagy csupn lbjegyzett alkotja, a vilghrû magyar termszettudsok itthoni egyetemi kapcsolatait. Sajt korukban ezek az emberek jobbra nem sok vizet zavartak az amgy nagyonis turbulens egyetemi vilgban, m szmunkra mgis lnyegess vlt a trtnetk.
A tma kidolgozsa ezrt hiba alapul a trtnsz szndka szerint a mlt trgyilagos elemzsn, vglis a jelent, az eurpai egyetem mai funkciit tanulmnyozza, illetve ezen bell, kimondva kimondatlanul, a magyarorszgi egyetemek tnyleges s lehetsges tjait. Mindannyian tudjuk, hogy a tudomnyon tllpõ jelentõsgû termszettudsok nevelkedtek itt, akik az egsz huszadik szzadi trtnelmet mlyen befolysoltk. Szent-Gyrgyi, Neumann, Wigner, Szilrd s trsaik szimbolikus jelentst is hordoznak: a rendhagy gondolkods, a konvencik tvgsa, az ambcik s a tehetsg gyõzelme s hasonl jelentseket.
mde szembe kell nznnk azzal, hogy nem Magyarorszgon vltak azz, akikk vltak. ppen ezrt egyetemtrtneti vizsgldsunk szmra relevns krds, vajon az egyetemek hogyan viszonyultak a kiemelkedõ tudomnyos tehetsgekhez. A tanulsi eslyegyenlõsg, a htrnyos helyzetûek mobilitsnak biztostsa, a lemaradk felkarolsa mellett mirt is ne kellene foglalkozni az elõnys helyzetûekkel? Amikor olyan alapfogalmakat elemznk, mint az egyetemi autonmia, meg kellene azt is krdeznnk, hogyan fgg ssze elvben az egyetem a tudomnyos kutatssal? Szksgszerû kapcsolatban ll-e egymssal a tudomny s az egyetem vagy nem? Hogyan rtelmezhetõ az egyetem szempontjbl az a krlmny, hogy mr szzadunk elejn Nmetorszgban ltrejttek az egyetemektõl fggetlen kutat intzetek, a msodik vilghbor alatt s utna pedig pedig a "big science", a hatalmas kltsgvetssel mûkdõ csodaintzetek? s persze az sem magtl rtetõdõ, vajon az egyetemeken nagy formtum egynisgekre van-e szksg, zsenilis tudsokra, Nobel-djat rdemlõ erdemnyekre vagy arctalan, szorgalmas egynekbõl ll, jl szervezett kollektvkra, melyek alapvetõen az adott trsadalom kzvetlen cljait szolgljk, nem az egyetemes tudomny rdekeit; ez utbbi mellett dntttek pldul Dl-Koreban heves tudomnypolitikai vita eredmnyeknt. Nyilvn a kt szlsõsg szmos kombincija is lehetsges.
A magyarorszgi trsadalom minden esetre nagyra becsli az egyni sikereket. Itt "az rtõl az cenig" mintartkû, a gyermekmesktõl a sport sikereken keresztl a tudomnyos dicsõsgig minden mûfajban, s gy a Nobel-djasok is kiemelt szerepet tltenek be az orszg mitolgijban. Az indokok vizsglata nlkl fogadjuk teht el, hogy nlunk a kzvlekedsben a tudomnyos zsenialits risi morlis rtk (nem gy az zleti zsenialits), krds viszont, hogy ugyanezt vallottk, valljk-e az egyetemek.

Munkm emprikus rszleteire itt nem trek ki. Nmi nkorltozssal egy tizent tag csoportot vizsgltam, mgpedig letk kt pontjn: egyetemi tanulmnyaik idejn s fiatal tuds korukban.

Ami az elsõ szakaszt illeti, azt talltam, hogy nem igaz az a hidelem, amely szerint a zsenilis tudsok csak gimnziumba jrtak Magyarorszgon. Valjban tanulmnyaik szerint hrom alcsoportot talltam: a) (6) az egyetemet teljes mrtkben itthon vgezõk, Krmn Tdor, Plya Gyrgy, Polnyi Mihly, Szent-Gyrgyi Albert, Harsnyi Jnos, Olh Gyrgy; b) (7) rszben itthon vgzõk, Lnrd Flp, Hevesy Gyrgy, Zechmeister Lszl, Szilrd Le, Gbor Dnes, Wigner Jenõ, Neumann Jnos; illetve c) (2) teljes mrtkben klfldn vgzõk: Teller Ede, Bksy Gyrgy.
Nhny ltalnos megllaptsra szortozva, eltekintek a sok kimondottan rdekes rszlettõl. Azt talltam, hogy a szletsi idõ korrelcit mutat az alcsoportba soroldssal. A b) s c) csoportba tartozk 1885 s 1910 kztt szlettek. Az ezen idõszak kt vgn szletettek tartoztak az a) csoportba (Lnrd Flp kivtelvel) s gy okaik a klfldi tanulsra alapvetõen klnbztek a msik kt csoporttl. Korbban ugyanis csupn a nmet egyetem magasabb sznvonalt kerestk, anlkl, hogy ott akartak volna maradni. A 19. sz.-i magyar professzorok (pl. Etvs is) Nmetorszgban tanultak, s aztn hazatrtek. Szilrdk lba alatt azonban mr gett a talaj. õk mr azt is reztk, hogy a vilg aktulis politikai llapota miatt is tancsos Nmetorszgban tanulni.
Kognitv szempontbl a kvetkezõ vonsok emelhetõk ki 1) gyakori szakmavlts; 2) meglepõen sokan tanultak plyjuk valamely pontjn kmit (Lnrd, Hevesy, Zechmeister, Polnyi, Bksy, Wigner, Neumann, Teller, Olh, mg Harsnyi gygyszersz volt); 3) igen sokan jrtak a mûegyetemre (Krmn, Zechmeister, Szilrd, Gbor, Wigner, Teller, Olh); 4) egyetlen szemly sem kszlt itthon fizikusnak, holott a legltvnyosabb sikereket a fizika terletn rtk el; 5) igen sokan rendelkeztek kivl matematikai felkszltsggel s tehetsggel (Krmn, Plya, Gbor, Wigner, Neumann, Teller, Harsnyi), taln ez volt a legjelentkenyebb csomag, amivel itthoni tanulmnyaik ellttk õket; 6) tbbnyire nem az itthoni egyetemen tanult szakmval arattk sikereiket.
Konklzi: nem lehet azt mondani, hogy a magyar tuds-zsenik ltalban nem magyar egyetemeken tanultak, de azt sem, hogy alapvetõ szakmai tudsukat itthoni egyetemeken szereztk volna meg.

ttrve a msodik perjdusra, a fiatal tudsi korszakra, itt kt kategrit lehetett megklnbztetni. Elõszr azokt a) (4+2) akik nem dolgoztak itthoni egyetemen: Plya Gyrgy, Szilrd Le, Gbor Dnes, s Teller Ede, illetve Neumann s Wigner, akik informlisan azrt fenntartottk kapcsolataikat az itteni egyetemekkel. A msik b) (9) csoportba tartozk rvidebb, hosszabb idõt eltltttek a magyar egyetemeken, de valamely okbl vgl nem vertek gykeret: Lnrd, Krmn, Hevesy, Polnyi, Zechmeister, Bksy, Szent-Gyrgyi, Olh, Harsnyi.
Ltszik teht, hogy a magyar tuds-zsenik jelentõs rsze kerlt kapcsolatba az itteni egyetemekkel kezdõ tuds korban is. Az, hogy a kapcsolat nem bizonyult tartsnak, a vonzsok s tasztsok (push and pull) bonyolult erõjtkaival fgg ssze.
A vonzerõk nagyon ritkn indultak magyar egyetemekrõl: csak Lnrd, Hevesy, Zechmeister, Krmn s Olh esetn lehetett õket kimutatni. A sz szoros rtelmben csak Krmn, Zechmeister s Olh kapott hosszabb idõre szl llst egyetemi kezdemnyezsre. Szent-Gyrgyit nem egyetem, hanem a Valls- s Kzoktatsi Minisztrium hvta haza, Bksy csaknem kt vtizede kutatott mr az egyetemi kereteken kvl, amikor tanszkhez jutott. A vonz erõk gy aztn inkbb a klfldi egyetemekrõl indultak, mindenek elõtt a nmetorszgiakrl. Tudsaink megreztk az itthoninl lnyegesen nagyobb lehetõsget biztost klfldi egyetemek vonzst s az itthoniak kznyt, azt, hogy az egyetemek ltalban nem trekedtek arra, hogy mindenron megõrizzk, netn idevonzzk õket.
A taszt erõk annl intenzvebben mûkdtek, de nem minden esetben az egyetemek falain bellrõl indultak. Krmn, Hevesy, Polnyi esetben nagyrszt egyetemi erõk hatottak (a politikaiakkal prhuzamosan), s valamelyest Bksyben sõt Zechmeisterben is. Szent-Gyrgyi gyben az egyetem tlsgos passzivitst mutatott, Harsnyit s Olht a nagypolitika szele s a klfldi vonzsa ragadta el.

Az emprikus eredmnyek rszletezse helyett ksrletet tennk megmagyarzsukra.
A magyar egyetemek ltalnossgban nem azzal foglalkoztak, hogy les szemmel figyeljk, kihalszhatnak-e dikjaik kzl egy-egy szupertehetsget, sem pedig azzal, hogy ha mgis valahogy hozzjuk kerlt egy ilyen, megtartsk s nveljk velk sajt egyetemk tekintlyt. Ez a helyzet viszont komoly krdseket vet fel az egyetemi struktra s funkci sszefggsre vonatkozan. Magyarorszgon ugyanis a nmet egyetemi rendszer hiteles msa mûkdtt, mrpedig a nmet egyetemek mg a szzad elejn is a vilg akkori legmagasabb tudomnyos sznvonalt biztostottk. Krds teht, vajon nlunk mirt nem mûkdtt ugyangy? Milyen klnbsg mutatkozott vglis a kt egyetemi rendszer kztt? Vagy esetleg az egyetemeken kvli szfrban kell keresnnk a magyarzatot?
Idõszakunkban a nmet tpus egyetem jellegzetesen korporatv jellegû intzmny volt szorosan sszefondva a kzszolglattal. risi elõnyt a francia s angol egyetemekkel szemben az adta, hogy egyfelõl nagy szabadsgot lvezõ professzori s magntanri karra tmaszkodott, msfelõl lvezhette a korporcik autonmijt. A tanszki rendszer az oktatst szolglta, a tudomny mûvelse pedig a jl fizetett s nem agyon terhelt professzorok termszetes kedvtelsnek minõslt, amit nagyonis elvrt az egyetem, de egy fillrt sem fizetett rte. Minthogy a professzori lls szmos anyagi, intellektulis s trsadalmi elõnnyel jrt, sokan szerettk volna elnyerni. A magntanrok, akik a professzori utnptls bzisaknt is szolgltak, hinkknt lltak lesben a megresedõ katedrkrt, s kzben igyekeztek alig megfizetett kurzusaikkal s ingyen kutatmunkjukkal elegendõ rdemet gyûjteni a majdani sikeres plyzathoz. Ez a nylt verseny (amihez a dikok szabad tanrvlasztsa is hozzaddott) s az nkormnyzatisgbl kvetkezõ szabadsg, adta a belsõ hajterõt, s annak lehetõsgt, hogy az egyetem magasra tehesse a mrct a szellemi kvalits tekintetben. Csakhogy ez a szerkezet nem foglalt magba automatizmusokat j tanszkek, illetve j professzrk ltrehozsra, tovbb a belsõ konfliktusok elintzsre. Ezeket valamilyen truhzott "rezidulis hatalom" formjban r kellett bznia a fõhatsgra.
Magyarorszgon ugyanez a rendszer mûkdtt. mde ez egyttjrt a mindenkori helyzet teljes lemerevedsvel, s a tlsgosan erõs miniszterilis fggssel. Ha egy tanszket elfoglalt, a mondjuk csakugyan kitûnõ Fejr Lipt, Neumannak egyszerûen nem volt hova mennie. Nem lehetett azt mondani egy teljes tudsgenerci csodlt tanrjnak, mg ha igaz is volt, hogy Neumann jobb nla, adja t a helyt. Vilgosan s egyrtelmûen ltszott, hogy a mûkdõ professzorok jelentõs rsze mg vtizedekig aktv marad, s gy a kvetkezõ generci szmra egyszerûen nem jut hely. Ezt a tnyezõt kln slyosbtotta trianon, amely nem maradt hatstalan az egyetemi letben sem.
Az rintettek szmra elvben hrom megolds knlkozott: 1) j tanszkeket ltesteni, 2) msik egyetemen prblkozni vagy 3) az egyetemeken kvli kutat intzetbe menni. j tanszket maga az egyetem kptelen volt fellltani. Sem pnzgyi lehetõsge nem volt r, sem pontos eljrsa, hiszen az egyetemi tancsok de mg a kari tancsok is tkletesen klnbzõ szakmj emberekbõl tevõdtek ssze, akik nem voltak kompetensek eldnteni vajon szksges-e valamely terleten az j tanszk; inkbb ellene szavaztak teht.
A msodik megoldssal, a msik egyetemen val prblkozssal kapcsolatban figyelembe kell venni a magyarorszgi egyetemek csekly szmt. A nmet rendszer tartalmazott ugyanis mg egy fontos versenyelemet: a sok egyetem egyms kztti versenyt, s ez a sok egyttesen alkotta a teljes struktrt. Mivel pedig az egyetemek hierarchikus viszonyban lltak egymssal, a tudomnyos plyafutsra md nylt gy is, hogy az ember alacsonyabb presztizsû egyetemen kezdte, s egyre magasabbra jutott. Magyarorszgon azonban sszesen csak kt egyetem, s a Mûegyetem mûkdtt, a harmadik, a pozsonyi ltrehozsa nehezen ment, s vgl beleszlt a hbor. Ennek ellenre Szent-Gyrgyi s Hevesy is plyzott, de vgl Zechmeister kapta meg az llst, aki ugyan biztos llshoz jutott, de egyszersmind a semmibõl valamit ltrehozsnak olyan nehz feladathoz is, amelyre rment alkot energiinak jelentõs rsze.
Ami a harmadik megoldst illeti, a kutatintzeti munkt, sok lehetõsg itt sem nylt. Az egyetemeken kvl egyetlen rdemleges kutatintzet mûkdtt: az Egyeslt Izz. Itt valban sokan megfordultak: Polnyi, Gbor Dnes, Teller, m ennek az intzetnek hatrozott kutatsi irnyt kellett kvetnie, mivel nem "alaptudomnyi", hanem "ipari" kutat volt. "Alaptudomnyi" kutatintzetek pedig egyszerûen nem lteztek az orszgban 1950 elõtt.
Az a nmetorszgi idel, hogy a fõhatsg egyrszt jtkonyan beavatkozik a bell meg nem oldhat gyekbe, msrszt kpviseli a trsadalmi rdeket, a huzatos magyarorszgi politikai lgkrben fordtott elõjelet kapott: kaput nyitott a mindenkori politikai, ideolgiai szndk beavatkozsnak s ennek nyomn a tanri kar korrumplsnak. A politikai igazods lehetõv tette, hogy Etvs kzepes kpessgû rksei elldzzk Krmnt, Hevesyt, Polnyit, s ezzel lehetetlenn tegyk, hogy akr egy koppenhgai sznvonal szellemi centrum alakuljon ki Budapesten. Ez a strukturlis elem lt tovbb 1945 utn, amikor Szent-Gyrgyi s Bksy teljes s vgleges elvesztse az egyetemeken kvli iniciatvra kvetkezett be. Ami Nmetorszgban az autonm korporcit segtette az egyni rdekek korltlan rvnyeslsvel szemben, az Magyarorszgon ppen fordtva, az egyetemi s persze az ltalnos trsadalmi rdekekkel szemben az rdemeket semmibe vevõ egyni rvnyeslsnek nyitott kaput, mgpedig a mindenkori fõhatsg, illetve a mindenkori politikai tendencik meglovagolsval.
Mindennek, azt kell mondanunk, termszetes kvetkezmnye, hogy a tuds-zsenik Nmetorszgban prblkoztak, ahol minden szempontbl tbb eslyt lttak, holott valjban igazn sok t ott sem nylt szmukra. A nmet rendszer -- teht nemcsak a magyar vltozat -- egyik slyos fogyatkossga ugyanis ppen abban llt, hogy nem tudott rugalmasan reaglni a tudomnyok egyre fokozd differenildsra, az j gazatok kialakulsra. Nem tudott szmukra j tanszkeket, intzmnyi feltteleket biztostani.
A magyarok szinte kivtel nlkl a leghatkonyabb stratgit vlasztottk: a tudomny legjabb, legkompetitvebb terleteire lptek, amelyeken nem voltak elvileg eslytelenebbek, mint a nmetek, mert, legalbbis elvben, ezek szmra j intzmnyekre lett volna szksg, s gy nem a rgi, megalapozott mandarinsgok rksdsi harcaiba kellett volna belpnik, hanem az j terlet alapt atyi kz. Nmetorszgi professzori llshoz azonban csak ketten jutottak: Krmn, Aachenben mg az elsõ vilghbor elõtt s Hevesy, Freiburgban 1927-tõl. A tbbiek Amerikban s Angliban rtek rvbe, ahol a tudomnyok differencildsra viszonylag knnyebben tudtak reaglni. Ez a struktra, ez az egyetemi rendszer inkbb szles s erõs kzposztlyra tmaszkodott, nem annyira az llamra, a nmettõl s a kzp-eurpaitl merõben ms trsadalmi s politikai felttelek kztt jtt ltre. A magyar tuds-zsenik sajtos tehetsge szmra ez az j funkcij egyetem adott vgleges otthont.


 
Miskolc
 
Ajnlott oldalak
 
Hres emberek
 
tszmtsok
 
Egyetemek
 
Gimnziumok
 
Felvteli
 
Ttelek
 
Plyzatok
 
Elektronikus Knyv keres
 
Tanszerek
 
Tudomny s Trsadalom
 
Webkamerk
 
Dk-mel
 
Idjrs
 
Trkp
 
Szerkesztnek
 

Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!